Nieuwsuur (Vervolg) met video

0

Een mooi item werd vandaag 22-10-2023 op NPO2 bij Nieuwsuur uitgezonden. De verkiezingen staan voor de deur over exact één maand en de belangrijke items komen in een serie hierin aan bod waaronder de woningcrisis. Waarom woon ik op een boot en heeft dat mijn politieke voorkeur veranderd? Nieuwsuur ging langs bij verschillende “anders” wonende. Op een camping in een caravan, een bus een camper en bij mij aan boord van de Bolder, op een boot. 

Uitzending gemist? Bekijk hier de video: https://nos.nl/l/2495006  

 

Foto: Nieuwsuur item over politiek en de woningcrisis
 

Uitzending gemist? Bekijk hier de video: https://nos.nl/l/2495006 

 
Voor die mij nog niet volgen of kennen, mijn naam is Frank Hensen (47) en woonde 30 jaar in Rotterdam waarvan 20 jaar op een woonboot. Het water is een rode draad in mijn leven. Na de zeevaart opleiding in Delfzijl en Rotterdam, gevaren en bij de Rotterdamse Reddingsbrigade te hebben gezeten kwam Corona om de hoek. Net zoals de andere personen in het item, moest ik na mijn scheiding opzoek naar een andere woning. Waar? Hoe? In het westen was alles duurder dan duur en trok ik mijn plan om terug te gaan naar Groningen, mijn roots. Maar ook in het hoge noorden, zelfs in de uithoeken, vochten de aspirant kopers om de woningen alsof het de laatste op aarde was. Diegene met de diepste zakken, en die het meeste over bood, werd eigenaar. Dat was ik dus niet. En dus moest er een ander plan bedacht worden. Camper? Recreatiewoning? Stacaravan of toch een boot. Immers het water blijft trekken. 


MS Bolder 

Het werd de Bolder. Een schip die ik tegenkwam op facebook marketplace midden in de lockdowns tijdens de corona pandemie toen ik tijdelijk in het zomerhuis verbleef aan het Paterswoldsemeer. Opslag verliefd en kijken werd inderdaad kopen. De Bolder lag in Leeuwarden en al bij de eerste bezichtiging zag ik de potentie en de mogelijkheden. En ook nog eens gebouwd bij/door Pattje Waterhuizen. Een werf die ik al mijn hele leven ken. En niet onbelangrijk, ze kon het Paterswoldsemeer op, en bij het zomerhuis van mijn vader liggen. Het Paterswoldsemeer, mijn meer waar ik al mijn hele leven kom, vaar, recreëer en voor het grootste deel ben groot geworden en waar ik heb leren varen, wedstrijdzeilen en alle andere denkbare watersporten heb gedaan, en nu vaar als schipper op de Neptunus, de rondvaartboot van De Rietschans. De rekensom was simpel; De Bolder is mijn huis geworden. 

Een bewuste weloverwogen keuze, maar als ik diep in mijn hart kijk, mis ik mijn woonboot, mijn vaste plek, maar geniet er ook meer dan verwacht van aan boord van mijn schip. Ja het heeft uitdagingen en het heeft ongemakken. Maar aan de andere kant krijg je er ook weer een heleboel (andere) mooie dingen weer voor terug. Zie de 10 voordelen van wonen op een boot. Maar ook de 10 nadelen van wonen op een boot. Een groot gemis is een douche. In het item hoor je de dame in de camper ook zeggen dat een douche na een dag werken, waar het water oneindig blijft stromen, wel erg fijn zou zijn, maar niet mogelijk in een camper (of boot) met een zeer beperkte watervoorraad. Voor die zich ongerust maken, die douch komt er! Vergt ff een verbouwing, maar die douch komt er. Ooit!


Heeft dit alles mijn blik op de politiek doen veranderen? Ja en Nee. In het item zeg ik dat Nederland een gaaf land is. Maar ook een kut land. Dit behoeft wat uitleg geloof ik. Ik heb al heel wat landen binnen Europa bezocht maar ook buiten Europa en in Afrika. In het armste land van de wereld, Mauritanië, werd mij wel heel erg duidelijk hoe goed wij het hier hebben, als je gaat vergelijken. Maar terug in Nederland, zijn hier ook problemen en uitdagingen en wanneer je alle schaapjes op het droge hebt, is Nederland een mooi land waarin veel mogelijk is, in alle vrijheid. Maar, een dikke maar, als je door omstandigheden, ‘buiten de boot’ valt, dan maak je mee dat er nog een wereld te winnen is. Die groep, de Grijze Groep Nederlanders noem ik ze, die niet in een hokje passen, die net even buiten de reguliere gestelde normale regels vallen, die trekken aan het korst eind en belanden in een camper, een tent, een bus of op een boot. 


Voorlopig drijf ik tijdelijk op de Bolder, mijn schip (Dankjewel Ynse), mijn huis en mijn thuis. Een tijdelijke oplossing wat inmiddels al drie jaar tijdelijk is en ik verwacht de komende jaren, geen verandering. 

  

KIJKEN

Iterm Nieuwsuur (NPO2):
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2495006-woningcrisis-dit-verwachten-mensen-zonder-huis-van-de-politiek 

 
UPDATE (23-10-2023) naar aanleiding van de uitzending bij Nieuwsuur zal ik aanwezig zijn in de studio van SBS6, bij Het Debat van Nederland. Wordt vervolgd...... 

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)