Werkzomer 2024

1

Paterswoldsemeer – 02-10-2024 - Pas na heel veel regen in het voorjaar en een nat begin van de zomer gooide ik eindelijk de trossen los bij de werf. Eindelijk naar mijn eigen plekkie op het mooie meer waar ik al 48 jaar met plezier kom. Het Paterswoldsemeer! Ik kan er een hele blog aan wijden, aan het mooie bijzondere meer in het hoge Noorden. Dat een andere keer. Eerst de kluskleding aan en aan het werk. Hallo Zomer van  2024.
 

Foto: Zwembroek aan en verfroller op een handig drijvend platform

Dit keer, deze zomer maar één keer aan een eiland gelegen toen het weer en qua tijd het toe liet, en daarna, tja toen moest er toch ook wel wat gewerkt en geklust worden. Naast mijn werk op de rondvaartboot op het Paterswoldsemeer, was het tijd om de Bolder te voorzien van wat nieuwe verf. Het begon met wat kleine plekjes op het achterdek roestvrij maken. De littekens van de winter weg werken. Je kent het wel, slechts paar plekjes bijwerken, in de primer zetten en dan ook maar de rest van het gehele achterdek weer in de lak zetten. En voor je het weet, doe je alles. Het dek in Merol Loopdekkenverf groen dit keer.

     


En als je er met je neus er boven opzit, zie je alles. En wat ik zag, stemde mij niet tevreden. De 2K verf van de werf was gaan verkrijten en met het mooie droge weer schreeuwde het om in de nieuwe 1K lak te zetten. Dus oude kleding aan, stickers eraf, licht opschuren en de roestplekken bewerken. Dak, opbouw, denning in het PPG 1K wit, de pet in het knal oranje en de dekken in loopdekkengroen. Ook de hele romp moest er aan geloven. Nachtblauw dit keer. Maar hoe schilder, rol je een schip dat niet in het dok ligt? Zwembroek aan en staand naast het schip met je enkels in de drek in het water verven. Slecht idee!! Het water was echt veels te koud en verkleumd, klappertandend met blauwe lippen kroop ik er weer uit. Dan maar via de rubberboot met een zeiltje eroverheen. Gelukt! Stickers er weer op en klaar!  Klinkt simpel, maar dit was dik twee weken buffelen. Wat begon met een roestplekje op het achjterdek, resulteerde in een fris en fruitig geverfd schip! (nu de onderkant nog een keer!)


Met de winter in het vooruitzicht, toch ook maar was isolatiewerkzaamheden verricht in de Salon. Bij het intimmeren, tig jaar geleden, was niet alles gedekt en dus moest er her en der wat glaswol tussen het plafon gepropt worden op een creatieve manier. De betimmering zit er op een ouderwetsche manier overlappend in gelijmd, gespijkerd en geschroefd. Op deze manier piept, kraakt het niet maar los gaat het ook niet of zeer lastig. Das echt een nadeel. Dus met een stok beetje bij beetje vullen. En weer waren we een paar dagen zoet met klussen. De tijd vliegt op deze manier.

Foto: Glaswol in de lege gaten proppen.

En toen kwam het lumineuze idee opgepopt, om de dieselkachel te verplaatsen naar het vooronder zodat het in de winter ook daar aangenaam warm is, en warmte stijgt waarmee ik dan ook gelijk de salon kan verwarmen. En op de plek van de dieselkachel in de salon, moet dan een Salamander Hobbit komen te staan. Een hout kachel welteverstaan. Dat wordt nog een klusje wat op de To Do lijst staat. Ik hoop dat nog voor de vorst klaar te krijgen. 'T is nooit saai aan boord van de Bolder : ) 


Deze zomer maar bar weinig gevaren helaas. Weinig tijd, slecht weer, veel regen en veel aan het werk geweest en geklust. En met de winter op komst, komen er vast nog wel wat kleine en grote klusjes voorbij aan boord. Klusjes om het comfortabeler te maken, klusjes voor onderhoud en klusjes om bestaande zaken te verbeteren. Je hoeft je in ieder geval nooit te vervelen. Er is altijd wel een klusje te doen, of te verzinnen.


Een van die klusjes die ik graag zou willen doen is met een warmte camera kijken waar ik mijn warmte binnen, verlies naar buiten. Waar loopt tocht, waar zitten gaten in de isolatie en wat kan ik verbeteren, om het nog comfortabeler en beter te maken in de koude dagen. 

Alleen wie heeft zo’n camera? Dan kan ik die punten aanpakken en verbeteren of isoleren. Scheelt weer een hoop stookkosten. En dan zeg ik….De zomer is voorbij! Laat de winter maar komen!

Foto: Beeld van een warmtecamera 


Een reactie posten

1Reacties
  1. Je kunt via Peerby allerlei spullen lenen. Dus ook warmtebeeldcamera's: https://www.peerby.com/search?query=warmtebeeldcamera&placesQuery=Eelderwolde%2C%20Nederland&location=53.1784134%2C6.5429201&country=nl

    BeantwoordenVerwijderen
Een reactie posten