10 nadelen van wonen op een boot

0

 

Wonen op een boot, jacht of schip heeft voordelen maar zeker ook echt wel nadelen. Storm, mist of guur weer hoort daar ook bij. Gemak en ongemak aan boord van de Bolder. In deze blog duik ik in de nadelen van het wonen op een varend schip. 

Foto: reparatie aan de boegschroef


1. Onderhoud.

Een schip heeft onderhoud nodig. Ze ligt altijd in het water, in alle weersomstandigheden en daardoor vergt een schip nou eenmaal onderhoud. Ze moet er zo af en toe uit om de onderkant schoon te maken en in de antifouling te zetten. Maar ook technisch zit er onderhoud aan. De motor heeft aandacht nodig en ook alledaagse dingen kunnen kapot gaan en moeten dan gemaakt of vervangen worden. Je bent eigenlijk altijd wel ergens mee bezig. Anders gezegd; er is altijd wel wat te doen.

2. Ligplaats

Ligplaatsen liggen niet voor het oprapen. In de winter lig ik bij de werf en kan ik gelijk onderhoud doen en in de zomer lig ik bij het zomerhuis of aan de eilanden of ik vaar rond. Soms lig ik in de passantenhaven of bij een andere werf aan de kade. Maar als ik bijvoorbeeld voor langere tijd met de auto weg ga, waar laat je dan je schip? Dat is soms wel eens lastig en prijzig als je kiest voor een passantenplek.  

3. 3D stofzuigen.

Aan boord leef je op het water, en bij water horen spinnen. Veel spinnen. Voordeel van spinnen is dat ze weer muggen vangen, maar binnen maken ze ook hun webben en dat is minder prettig. Als ik stofzuig doe ik dat in 3D. Vloer, wanden en plafond. 

4. Kombuis

De kombuis of keuken is behoorlijk kleiner dan wat ik op de woonboot had. 2 pits gasstel en een kleine oven. Zeer uitgebreid koken vergt dan ook wat voorbereiding en planning. Ook is er minder ruimte om alle kookspullen op te slaan in de kasten. Je moet het met minder doen en dat wat je aan boord hebt. 

5. Ontspullen.

Als je van 128m2 naar 24m2 gaat, moet je ontspullen. Je kan niet alles aan boord hebben hoe graag je dat ook zou willen. Als oplossing heb ik een gesloten aanhanger in een stalling staan waar ik mijn spullen in bewaar die niet aan boord kunnen, maar die ik ook niet weg wil doen. De rest heb ik verkocht, weggegooid of weg gegeven. En nog vindt ik het te vol. Nog meer ontspullen dus!

6. Bunkeren

Diesel tanken, gasflessen en water tanken noemen we; Bunkeren. Ik tank ongeveer 1x per jaar vlak voor de winter. Dan gooi ik mijn drie dieseltanken vol, voor de dieselkachel. Of ik zou met 20liter jerrycans moeten werken. Dat doe ik nu met drinkwater. 4x 20liter water tank ik en haal dat her en der op en vul mijn watertank er weer mee als het water bijna op is. 

7. Auto en Boot

Een nadeel van varen en daar een periode liggen is dat ik ook wel eens mijn auto nodig heb, die dan nog bij de oude ligplaats staat. Of op de vouwfiets de auto halen, soms lopend en soms krijg ik een lift. Maar handig is het niet, wel noodzakelijk. Misschien is een amfibievoertuig handiger haha.

8. Bemanning

Meestal vaar ik alleen. Pip ligt dan prinsheerlijk op bed. Alleen varen is niet erg maar minder handig bij bruggen en sluizen. Vooral bij harde wind, geen reactie op de marifoon en je moet de sport-knop indrukken om de brug te openen. Alleen is dat bijna een mission impossible om die verrekte sport-knop überhaupt te raken, laat staan in te drukken. Alleen varen zie ik dan ook als een nadeel, simpelweg omdat het met zijn tweeën makkelijker is.

9. Winter

De winter heeft absoluut zijn voordelen, maar ook nadelen. Afgelopen winter midden in de nacht bonkte ijsschotsen tegen de romp aan. KLOENK Boing BaM! Daar wordt je wakker van. Klaarwakker zelfs. Eruit en met een vaarboom de schotsen kleiner hakken en de rest wegduwen zodat de wind of stroming ze mee kunnen voeren. Dan de gladde bevroren gangboorden. Bijna was het plons voor mij maar kon mij nog net vastpakken aan een reling. Het heeft ook zijn charme met de winter aan boord verblijven. Dat is het leven aan boord.  

10. Wat is jouw grootste nadeel?

Laat een bericht achter in de comments


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)