Groningen - 07-02-2025 - Als je op een boot woont, en het wordt winter, wil je het wel warm hebben. De kou is overal en met kou komt ook condens en vocht. Goed verwarmen en ventileren is heel belangrijk aan boord. Maar hoe maak je het nu warm aan boord zonder een moderne CV Combiketel of warmtepomp? Daar zijn heel veel verschillende manieren voor en ieder schip is anders waardoor je niet altijd de mogelijkheden hebt die je graag zou willen. Winter warmte aan boord van de Bolder met een dieselkachel en een houtkachel.
![]() |
Afbeelding: De Salamader Hobbit met extra hitteschilden op stand en wedge |
Toen ik zo'n vier jaar geleden de Bolder kocht, was er alleen een Zibro Kamin Petroleumkachel aan boord. Op zich niets mis mee het was immers redelijk weer, maar het had wel wat nadelen. Naast dat petroleum niet goedkoop is kwam er ook aardig wat vocht en de welbekende peut dampen vrij doordat de kous wel eens kon walmen en er geen rookgasafvoer naar buiten was, moest dit dus resoluut anders en veiliger. En zo begon de zoektocht naar een betere manier om er warmpjes bij te zitten.
Dieselkachel
Niet exact wetende waar ik overal ging liggen was de vraag of ik voor hout ging of toch voor diesel. De keuze werd diesel omdat je over het algemeen niet in (jacht)havens met hout mag stoken. Maar welke dieselkachel is geschikt voor aan boord van mijn schip? Een wat duurdere Kabola had ik geen ruimte voor in de machinekamer of elders en om deze zelf te installeren zag ik niet zitten dus keek ik verder. Een Heatpol Refleks? Leuke kachel, handig en makkelijk en past perfect in de salon waar ik ruimte heb. Ruimte voor de kachel, ruimte voor de rookgasafvoer en ruimte zodat de wanden niet te warm worden. En toen kwam ik de dieselkachels tegen van Dickinson via de zelfde importeur https://gbt.nl/ die je aan de muur kan bevestigen, en je ziet ook nog eens een mooi vlammen spel waar je uren naar kan staren.
Dickinson Newport - Diesel Heater
Na lang treuzelen, passen en meten en drie keer slikken wat zo’n kachel kost al met al, besloten dat de Newport de perfecte warmtebron voor aan boord van mijn schip was. Deze kan aan de wand bevestigd worden, kleine rookgasafvoer naar buiten, een simpele carburateur en weinig ingewikkelde onderdelen wat de levensduur goed doet en kans op storingen verminderd. Makkelijk in onderhoud en ook nog eens redelijk eenvoudig te installeren. Een betrouwbare dieselkachel uit Canada, geheel van RVS. Dat wordt ‘m!!
![]() |
Afbeelding: De Dickinson Newport op de nieuwe plek in de Kombuis |
Jaren heb ik er zeer tevreden mee gestookt in de Salon. Maar toch kriebelde het nog steeds om ‘ook’ een houtkachel aan boord te nemen. Immers in jachthavens lig ik eigenlijk alleen in de zomer en dan is een airco handiger dan een kachel. Dik drie jaar later heb ik de keuze gemaakt en is de diesel verhuisd naar de kombuis, waar het soms best fris kon zijn. En op de plek van de diesel, staat nu een houtkachel heerlijk te knisperen. Best of both worlds. Oftewel de ideale combinatie.
Salamander Hobbit – Houtkachel
Veel ruimte heb ik niet. Het moet wel veilig en goed zijn. Welke houtkachel past aan boord en wat is geschikt? Al vanaf het begin was ik erg gecharmeerd van de Salamander Hobbit. Een kleine gietijzeren kachel van 55 kilo uit Engeland met een rookgasafvoer van slechts 100mm. Je komt ze veel tegen in Tiny Houses en op de Engelse LongBoats maar ook in campers en andere kleine ruimtes. Passen en meten en zelfs alles in de computer ingetekend om te kijken of het echt wel kan. Ja het kan. En zo begon de zoektocht en vond ik een perfecte Hobbit op marktplaats met drie hitteschilden die alleen een keer aan was geweest om te testen. Nieuw tweedehands dus en ooit aangeschaft via Vuurzon in Waddinxveen. Met hulp van Vuurzon heb ik de kachel uitgebreid met een Standaard zodat de kachel iets hoger staat en een Wedge zodat de pijp aan de achterkant loopt en je op de kachel kan koken, plus een passende rookgasafvoer van RVS en kon het installeren op een mooie zonnige dag van start. Aan het einde van de middag brandde de Hobbit al en kan het zagen van (wrak)hout beginnen. Wat een genot!
Voordeel van de Hobbit is dat je er ook op kan koken, een ketel water warm kan maken en de temperatuur goed kan regelen. De transportkist (als je hem nieuw koopt) fungeert nu als houtopslag binnen en aan dek staat mijn oude gegalvaniseerde kist met nog meer voorraad. Nadeel van een houtkachel? Tuurlijk zijn die er ook. Wat te denken als je in slaap valt op de bank en het hout is opgebrand? Dan wordt het wel fris binnen : -) maar verder is dit een van de betere keuzes geweest de afgelopen tijd om het comfortabel en behaaglijk te maken aan boord in de winter. Gezellig, knus en kneuterig maar ook veilig en warm, vooral heerlijk warm. Dat had ik jaren eerder moeten doen.
Elektrisch verwarmen
Naast de Diesel en de Hobbit, heb ik ook de mogelijkheid om elektrisch te verwarmen. De oliegevulde radiatoren van Eurom die geruisloos zijn en ideaal voor bijvoorbeeld de nacht. Als de diesel of de hobbit uitgaan, neemt de thermostaat van de radiator het over op een veilige manier en kan je gerust je kooi induiken zonder je zorgen te maken over brand of koolmonoxide.
![]() |
Afbeelding: Een oliegevulde radiator met thermostaat voor bijverwarming of de nacht |
Resume; De Hobbit is de perfecte keuze in combinatie met de Newport dieselkachel en mocht het heel erg gaan vriezen dan kan ik altijd nog de radiator erbij aan zetten. Kortom, een warme winter aan boord van de Bolder. Ahoy!
Tip: Installeer in iedere ruimte een rookmelder en een koolmonoxidemelder
Dickinson - https://dickinsonmarine.eu/
Kabola - https://kabolaheaters.nl/
Heatpol - https://reflekskachels.nl/
Salamander Hobbit - https://www.vuurzon.nl/
Mooie combinatie van twee oplossingen, je hebt het goed uitgedacht. En inderdaad fijne warmte van de houtkachel!
BeantwoordenVerwijderen