10 voordelen van wonen op een boot

1


Wonen op een boot, jacht of schip heeft voordelen maar zeker ook nadelen. Het lijkt alsof je alle dagen op vakantie bent. Gemak en ongemak aan boord van de Bolder. In deze blog duik ik in de voordelen van het wonen op een varend schip. 

Foto: De Bolder aan een eiland


1. Vrijheid.

Wat ikzelf als een groot voordeel ervaar is de vrijheid. De vrijheid om ergens heen te gaan, aan te meren en als het niet bevalt gooi je de trossen los en vaar je ergens anders naar toe. De keuze is aan jezelf. In de zomer lig ik dan ook graag aan een eiland. Heerlijk rustig en als de zon schijnt hoef ik niet uit te leggen, hoe heerlijk dat is. 

2. Natuur.

Je drijft in de meest mooie natuurgebieden. Veelal op loopafstand zijn er ook prachtige gebieden om te ontdekken wat ik dan ook graag doe met mijn hondje Pip. Heerlijk wandelen in de natuur. Zomer en winter. Lente en herfst. Ieder seizoen is mooi maar de herfst is misschien wel de mooiste van allemaal. 

3. Kosten.

Doordat ik geen hypotheek heb en geen duur energiecontract zijn mijn lasten laag. Het schip is afbetaald en de energie is bijna gratis. In de zomer ben ik qua stroom helemaal off-grid en kan ik ruim leven op mijn zonnepanelen. Koken doe ik op gas en kost zo’n 90 euro per jaar. Ongeveer 2 gasflessen per jaar. Verzekering van de Bolder is ongeveer 15 euro per maand en liggeld is ongeveer 1000 euro per jaar maar sterk afhankelijk waar en hoe lang ik ergens lig en welke havens ik kies of een vrije kade.

4. Ruimte.

Tiny wonen kan een nadeel zijn als je heel veel spullen hebt. Maar heeft ook voordelen. Je hebt er simpelweg de ruimte niet voor om van alles te kopen wat je leuk vindt en niet nodig hebt. Minder kopen scheelt ook weer geld en je houdt overzicht over je spullen en weet precies wat je hebt. Alleen dat wat je nodig hebt is aan boord. 

5. Verbruik.

Klein wonen heeft als voordeel dat je ook minder hoeft warm te stoken. Dat scheelt weer diesel voor de dieselkachel. Maar ook verbruik je minder water. Mijn 250 liter RVS tank is ruim voldoende voor een maand. Je gaat bewuster om met je energie zoals gas, water en stroom. Beter voor je portemonnee en voor het milieu.

6. Zomer.

De zomer is natuurlijk een heerlijke periode. Je kan zo van het schip in het water springen en lekker zwemmen. Aan boord of op de kade genieten van de zon en een BBQ of een kampvuurtje naast het schip maakt het plaatje compleet. En dat doe ik dan ook geregeld. De zomer is echt genieten geblazen. 

7. Vakantiegevoel

365 dagen per jaar het vakantiegevoel. Alle dagen van het jaar kamperen. Je voelt je niet opgesloten en waar je ook vaart, ligt of drijft. Je hebt altijd het gevoel van vakantie. Geen appartement drie-hoog-achter voor mij. Maar lekker aan boord, schommelen en genieten van het water. 

8. Vrienden.

Watersporters onder elkaar is een mooie symbiose. Ze helpen elkaar, zwaaien naar elkaar en maken snel en makkelijk een praatje met elkaar. Je maakt snel nieuwe watervrienden. Soms voor korte duur, de andere voor langere duur. Een heerlijke cultuur en je hebt altijd wel wat te bespreken. Biertje erbij? 

9. Rust

Na jaren in de stad te hebben gewoond op een woonboot, drijf ik nu buiten de stad in een varend schip. Voornamelijk in de natuur, op het meer of aan eilanden. Heerlijk rustig en je komt ook echt tot rust. En de drukte? Die zoek ik op als ik die wil ervaren. Een stad is nooit ver weg in Nederland. 

10. Wat is jouw grootste voordeel?

Laat een bericht achter in de comments


Een reactie posten

1Reacties
Een reactie posten