Het Debat van Nederland.

0

16-11-2023 Op uitnodiging van SBS6 was ik uitgenodigd om aanwezig te zijn bij het Debat van Nederland in studio 1 in Hilversum. SBS kijkt ook NPO en zag mij en anderen in een item over de woningcrisis bij Nieuwsuur. Dus in de auto en op naar Hilversum. Een middag en avond politiek op de eerste rij met Geert Wilders, Pieter Omtzigt, Frans Timmersmans en Dilan Yesilgöz in debat.


In Hilversum, in Studio 1 ontmoette ik Wilma en Floor die ook in het NPO Nieuwsuur item zaten over de woningcrisis. Wilma woont al drie jaar in een caravan en Floor in een camper. En ieder die aanwezig was heeft een eigen interessant verhaal. Eigen keuze maar er moeilijk weer uit te komen tot gedwongen ‘anders’ te wonen omdat je geen huis kan krijgen. De woningcrisis kent vele gezichten en evenveel verhalen. Ik woon of drijf (met plezier en trots) op de Bolder, omdat ik geen huis kon bemachtigen en niet particulier wilde huren. Maar ondanks dat ik geen huis heb, wel een boot, mis ik een Thuis. Een vaste plek, een eigen plek waar je niet weg moet of weg gestuurd kan worden. Een fundament van een Thuis. 

Op https://www.kansfonds.nl/ las ik het doel. Voor iedereen een thuis. En een thuis kan voor iedereen persoonlijk weer anders zijn. En wat mij aangreep op de site was een van de kernwaarden van een thuis, zekerheid is. Als je een huis hebt, is het vanzelfsprekend. Maar zekerheid is niet vanzelfsprekend als je anders woont en niet weet waar je morgen drijft. De zekerheid is een onstabielle en soms stresvolle factor die je kan belemmeren om te groeien. Willem vertaald dat heel helder naar:

“Geen thuis hebben, zet je leven in de wachtstand. Elke dag overleven, nooit rust. Hoe kun je je richten op school of werk als je niet weet waar je morgen, volgende week of volgende maand slaapt?"
Willem van Sermondt - programmaleider


Terug naar de studio
Helaas was de tijd beperkt en kon alleen Wilma die al 18 jaar wacht op een huis, een vraag stellen aan de lijsttrekkers in het debat. Wat gaan jullie NU doen om dit probleem, de woningcrisis, op te lossen?!? De antwoorden waren uiteraard erg politiek en werd er geen directe oplossing geboden, maar de boodschap is duidelijk en is ook echt wel aangekomen in politiek Den Haag. Politiek ik hou er van en het was een fantastische middag en leuk dat ik aanwezig kon zijn in de studio. Als ik meer mogelijkheden had, of krijg of kan vormen (Mail mij op frank@msbolder.nl), dan wil ik dit absoluut op de agenda blijven zetten en mij ook inzetten voor die niet zelf kunnen of durven spreken over hun situatie. Of het nu een tent, een stacaravan of een boot is. Anders wonen, moet ook een thuis kunnen zijn, voor iedereen.

Gelukkig kon ik bij binnenkomst nog wel even voor de camera van Hart van Nederland wat kunnen zeggen, over een thuis! Dat duizenden mensen met een dak boven hun hoofd, geen thuis hebben om hun bestaan vanuit die thuis, op te kunnen bouwen. Een vergeten groep Nederlanders die buiten de regelgevingen vallen en het zelf moeten rooien, zonder hulp. Daar mag de politiek wat mij betreft meer in doen. Meer hulp en minder regelgeving! Niet alleen Den Haag, ook de provincie en de gemeentes kunnen hierin wat doen wat direct effect heeft. Want gevangen in regels, biedt geen toekomst in vooruitgang. 

Helaas mochten we geen foto’s maken binnen vandaar de standaard persfoto’s. 

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/live-dit-zijn-meest-opmerkelijke-fragmenten-uit-het-debat-van-nederland 


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)