Hoeveel drinkwater verbruik jij per dag?

0

Drinkwater aan boord is schaars.  Als je een kleine drinkwatertank hebt zoals ik op de Bolder is op ook echt op. In een huis aan wal, blijft de kraan maar stromen. RTV Noord: Om te voorkomen dat we in 2030 een tekort aan drinkwater hebben, moet snel een pakket aan maatregelen worden genomen, schrijft het RIVM in een nieuw rapport. Groningen is een van de provincies waar een watertekort dreigt. 

Foto: 4x 20 liter Jerrycans voor drinkwater = 2 weken voorraad.

 

Per dag verbruikt de gemiddelde Nederlander 128 Liter (!) drinkwater. Nederland heeft het beste en schoonste drinkwater ter wereld, en daar spoelen wij onze toiletten mee door. 30 liter schoon drinkwater spoel je zo, per dag, door de wc het riool in, om het weer te laten zuiveren naar drinkwater. Eigenlijk een absurde situatie die heel normaal is geworden. Hoe anders is dat aan boord. Ja ik heb een wc aan boord en ook deze spoel ik met water door, of alleen weg zuigen, zonder water. De mensen die wel eens op een boot naar de wc zijn gegaan, weten dat een ander soort toilet is. Als ik de wc doorspoel met water,  spoel ik dat door met slechts een paar liter grijs water uit de sloot waar ik in lig. Dat scheelt een hoop drinkwater!

Foto: Bron CBS, verbruik drinkwater

 

Douchen? CBS zegt gemiddeld dat er 46 liter drinkwater het douchputje in stroomt. Zesenveertig liter drinkwater! Als ik mij was (ouderwetsche washandje en teiltje water) heb ik aan 2 liter water meer dan voldoende. Douch ik in mijn buitendouche, dan verbruik ik nog geen 4 liter water, per douche beurt. 
 
Afwas? CBS zegt 4 liter per dag. Vier liter! Hoeveel verbruikt een vaatwasser eigenlijk? Geen idee. Die heb ik niet. Aan boord was ik om de dag af, met de hand of soms als het kan stel ik het een extra dag uit. Per afwas verbruik ik ongeveer 3 liter water. En ook daar wordt mijn vaat mee schoon. Als je weinig water aan boord hebt, ga je daar ook bewust zuinig mee om en zet je de kraan uit. Op is echt op!   
 

Mijn RVS drinkwatertank die in de machinekamer staat heeft een capaciteit van ongeveer 250 liter, Een relatieve kleine tank voor een schip, maar werkt voor mij meer dan prima. Groter hoeft dan ook niet voor mij. Deze tank ik bij, of vul ik bij met 20 liter jerrycans waar ik er 4 van heb. Dus per tank beurt heb ik 80 liter vers drinkwater en daar doe ik gemiddeld twee weken mee. Per dag komt dat ongeveer neer op nog geen 8 liter water wat ik verbruik. Dat is 120 liter per dag minder dan de gemiddelde Nederlander!!!
 

Wij zijn zo gewend geraakt aan de gemakken en luxe van water uit de kraan, dat we het niet in de gaten hebben dat we veel verbruiken en verspillen. Een toilet kan je prima doorspoelen met regenwater. Zelfs douchen kan prima met gefilterd regenwater. Maar waarom dure ingewikkelde systemen aanschaffen als het goedkope water ruim voorradig is en zo uit de kraan komt stromen? De kraan blijft maar stromen en stromen. Je zou bijna vergeten dat je er voor betaald. Al is dat ook maar een paar centen per kuub. Als je bewust bent van wat je hebt, ga je er heel anders mee om.  
 

Een voordeel van wonen op een boot, is zuinig zijn met drinkwater en bewust omgaan met wat je aan boord hebt! Op is ook echt op en dan zal je toch echt moeten gaan bunkeren. 

 

https://nos.nl/artikel/2469954-rivm-snel-actie-nodig-om-drinkwatertekort-te-voorkomen

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1010570/maatregelen-nodig-om-tekort-aan-drinkwater-in-2030-te-voorkomen




Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)