Na regen komt zonneschijn

0

Waterhuizen, 21-06-2024 - Waar we vorig jaar last hadden van de harde ijzige Noorder wind, die alsmaar koude lucht aan bleef voeren. Hebben we dit jaar te maken met overmatig veel regenval. Slechts een paar mooie dagen hebben we gehad en het blijft maar regenen. Ook vandaag weer. Een saai nat voorjaar en start van de zomer waardoor er even geen update meer gekomen is. Tis immers saai en nat, nat en saai. Wanneer wordt het nu echt zomer?

Foto: Regen, regen en nog eens regen.

 

Het is alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst op het blog, annex logboek van de MS Bolder. Wat valt er te vertellen naast dat het bijna iedere dag wel regent. Ook nu weer een regenbui en er komt meer aan. Veel meer. Geen weer voor nieuwe avonturen, te varen of zelfs maar naar het Paterswoldsemeer te gaan met de Bolder. Al ben ik er wel zeer geregeld maar dan even met de auto op en neer naar het zomerhuis. Immers ook dat heeft onderhoud nodig. En zodoende blijven de trossen voorlopig nog even vast aan de kade en blijf ik nog even liggen.


Ook zat ik te wachten op positief bericht om met de Bolder eruit te gaan op de werf, maar ook dat is ingewikkeld en blijft op zich wachten. Al was dat wel een mooie blog geweest over onderhoud aan het onderwaterschip. Komt tijd, komt raad, komt de oplossing. Dan onderhoud boven de waterlijn? Ja graag! Alleen als ik ga schuren en schilderen, moet het wel droog zijn en ook even droog blijven. Ondertussen wordt door alle regen alles groen en vuil. Nog een nadeel van alle regen. 

 

Ieder nadeel hebt zijn voordeel!
Kunnen we het dan ook positief bekijken? Natuurlijk. Genoeg kleine klusjes binnen en tijd voor andere dingen en werken op de rondvaartboot natuurlijk, maar ook extra werk zoeken. (Advertentie: Mocht iemand nog een opdracht weten, parttime, remote, email mij!) Nog een voordeel van binnen zitten is dat ik nu extra tijd heb voor mijn vervolg studie (F Zendamateur) waar ik N (Novice) al heb behaald en dus ook tijd heb om op de zenders mooie verbindingen te maken in Nederland maar ook ver daarbuiten. Zie ook mijn site op http://www.pd2fh.nl Een mooie hobby. - 73


Foto: PD2FH op de VHF/UHF en HF zenders

Tijd voor de hobby en ook tijd voor de Bolder, maar helaas kan er weinig buiten gebeuren door het slechte natte voorjaar. Het KNMI over deze lente:

--

Bron: KNMI - Maart droog, april zeer nat, mei recordnat

Maart was droog met landelijk gemiddeld 46 millimeter tegen 53 millimeter normaal. April was met gemiddeld 82 mm de op twee na natste aprilmaand sinds het begin van de metingen, normaal valt 40 mm.  Mei was de natste meimaand sinds het begin van de metingen met gemiddeld 127 millimeter neerslag tegen 55 millimeter normaal. In 1983 viel landelijk gemiddeld 115 mm. In het zuiden viel plaatselijk meer dan 200 mm. In mei zorgden zware buien plaatselijk voor wateroverlast.

Meeste neerslag in Beek, minste in Terschelling-Hoorn

De meeste neerslag viel deze lente in Beek, 329 mm (normaal 153 mm). Het minst nat was het in Terschelling-Hoorn met 176 mm (normaal 124 mm).

Bron: https://www.knmi.nl/

--

Na regen komt zonneschijn, zeggen ze. Laten we daar op hopen. En ook daarmee afsluiten.

De zomer komt er (ooit) aan. Korte broek, slippers en genieten van de zon en BBQ met een koud biertje op het achterdek. Zoeken naar schaduw en een plons in het water. Daar verlang ik stiekem wel naar. Ik kijk er naar uit. 


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)