Van Winter naar Zomer

0

 De meeste watersporters met een winterplaats, verlaten hun stek rond 1 mei. Je ziet het weer drukker worden op het water, zeker bij mooi weer. Maar begin mei kan het nog steeds koud en nat zijn. Ik laat mij niet leiden door een vaste datum, maar door het weer. De natuur wordt weer groener en groener, en het wordt langzaam warmer en warmer. Dan pas begint voor mij de zomer! 

Foto: De zomer komt er aan......

 

Een winterligplaats is erg fijn. Je ligt op een vaste plek, eventueel met walstroom en wat het weer ook doet, je kan comfortabel de winter door. Met een geweldige dieselkachel (Newport by Dickinson) is het zelfs aangenaam warm binnen. Regen, hagel, sneeuw het kan allemaal niet deren. En het ijs? Dat ook niet. Maar de ijsschotsen die tegen je schip botsen midden in de nacht is minder prettig. Part of the deal van het wonen op een schip. Bijkomend voordeel is dat je makkelijk en veilig je schip kan achterlaten. Immers je hebt een vaste plek voor de winter. Geen zorgen!
 

Wanneer de temperatuur gaat stijgen, de bladeren aan de bomen en struiken groener en groener beginnen te worden, gaat het kriebelen bij de eerste lente dag. Na maanden stil te hebben gelegen, wil je weer varen. Je ziet je alweer dobberend op de kanalen en meren, maar ergens weet je ook dat het misschien nog net even te vroeg is. Seizoen of niet, als het weer omslaat, is het koud en guur om maar niet te spreken van de regen. Dan is het minder fijn om bijvoorbeeld aan een eiland te liggen. 
 

Wanneer gaan de trossen dan los? Vorig jaar was dat pas op 28 mei. Toen werd het laat in het jaar warm maar hadden wel een fantastische zomer. Het lijkt wel of het allemaal langzaam opschuift, en de echte zomer steeds wat later begint. 
 

Hopelijk wordt het snel echt zomer. Dan gooi ik met plezier de trossen los en vaar ik met een lach naar het Paterswoldsemeer, naar mijn zomerplek in de Noordwesthoek, bij mijn vader. Ik kan niet wachten dat de winter verschuift naar de zomer. 
 

Vandaag 6 mei was een mooie zonnige dag met aan het einde bewolking en een heuse wolkbreuk. Regen regen en nog eens regen. Goed voor de natuur maar zo lijkt de zomer nog ver weg…
 

Fijne verjaardag! 


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)