Stroomloos varen

0


Haren - 27-08-2024 - Regen regen en nog eens regen. Het voorjaar was natter dan nat en dat op een boot. Toch de trossen los en naar het Paterswoldsemeer om van de spaarzame mooie dagen te genieten en te klussen aan boord van de Bolder. Althans dat was het plan. Maar geheel vlekkenloos verliep de reis niet. Een ware uitdaging en heel wat stress, wat varen op de Bolder heet. 

Stroom loos in Groningen Stad (Vlag no.1 vergeten binnen te halen, oeps).


Eindelijk een droge dag. Terug van weg geweest het wilde plan getrokken om de trossen los te gooien en naar het Paterswoldsemeer te gaan varen. Slechts 14km maar met alle bruggen en sluizen en specifieke tijden geen makkelijke route wat mij inmiddels wel bekend is. Gelukkig wilde Matroos Harry mee en kon ik de Bolder vaar klaar maken. Masten plat en alles een beetje schoonmaken. Alles wat groen uitgeslagen door alle natte dagen. Motor testen, boeg schroef, ramen schoon, eten en drinken en dan zijn we toch klaar? Gaan met die banaan. Toch?


Met Harry de grote mast platgegooid en konden de trossen nu echt los. De Marifoon’s waren geserviced door Radio Holland dus geen ellendige sport knop meer voor mij. Dacht ik. Eerste brug via Ch 22 VHF perfect en konden vrij vlot er onder door, alleen had een Duits binnenvaart schip bedacht om achteruit in te parkeren. Via Ch 10 VHF contact en mocht via Bak passeren. Niet dat er ruimte was, maar het is weer gelukt. Heerlijk als je die 6 cil aan het werk zet. 

Nijveensterkolksluis


Toen mijn favoriete brug. Die met de sportknop om hem te openen. Via Ch 22 VHF oproep, niets, nog een keer, niets, nog een keer en nog keer. Niets. Ook niet via de andere marifoon. Niets. @#$%^ dan maar die verrekte knop op een onmogelijke plek indrukken. Dan ben je blij met Matroos Harry. Wat bleek, er lagen aan de andere kant nog 2 jachten te wachten. ZEG DAT DAN via de VHF, daar hebben we dat ding voor, Post Winschoterdiep. Scheelt mij weer een hoop ellende en onnodig manoeuvreren  en dergelijke. Whoeshaaaa en door.


Matroos Harry kon op gaan voor zijn stuurman papieren en kon ik even wat eten en drinken pakken. Een rustige vaart, voor zover. Op naar Stad Groningen. Omdat alles plat ligt, kan ik alle bruggen in de stad onderdoor en dat scheelt een hoop tijd. Maar er was een staande mast voor mij. Die gaf ik ruimte en volgde hem even om daarna voorbij te lopen. Althans, als hij een keer achterom zou kijken zou hij dat zien. Niet dus. Dan maar even de hoorn blazen (na 10 minuten). Wakker! He een ander schip. Ja dat zijn wij, halllloooo ook achter u varen schepen. En toen konden we passeren en doorvaren. Althans.


Weer een brug en ging in bediening (lampen gingen aan). Via Ch 9 VHF gevraagd of ik mocht passeren en door kon varen. Geen reactie. Nog een keer maar ik naderde de brug al langzaam. Reactie. Of ik de lampen in de gaten wilde houden. Hij bediend niet de brug nu, maar lokaal door een brugwachter ter plaatse. Achteruit slaan en keurig op de lampen wachten dan maar. Waarom heeft de brugwachter lokaal geen VHF op zak? Ingewikkeld. Het zal en door….

YES we made it!!!


En weer ging een brug in bediening, maar kon en mocht gelukkig doorvaren, alleen ik had geen stroom meer. Geen stroom is geen boegschroef en niets eigenlijk. Geen marifoon en andere navi, niets. Snel, heel snel de keuze gemaakt en afgemeerd voor Groningen CS om eens te kijken wat er aan de hand is. Stres! Machinekamer in en kon niets ontdekken op het eerste gezicht en dan maar bijladen met draaiende motor en een plan maken. Wat te doen. Stress!!! Iets wat je echt niet wilt op zo’n moment. Ik had toch alles gecontroleerd en alles deed het? Lang verhaal kort, havendienst gebeld en de situatie uitgelegd. De vriendelijke en behulpzame man vertelde mij als ik om kwart over bij de Eelderbrug zou liggen, ik redelijk makkelijk door het Noord Willemskanaal kan varen met alle bruggen zonder al te lang te moeten wachten en ze zouden er rekening mee houden. Zo kan het dus ook. Dank je wel. 


Trossen weer los en natuurlijk zat er weer een staande mast voor mij maar kon ik makkelijk passeren. Even in moeten houden en drijven voor de Eelderbrug (thank god voor een sterke 6 cilinder diesel) kon ik om kwart over door de brug, ondank de vele auto’s. En en passant regelde de havendienst ook de spoorbrug opening voor mij via ProRail. Wat een service. En toen Dead Slow Ahead in colonne door alle bruggen met een brugwachter op de fiets (ook zonder VHF). Dat ging gelukkig goed. Bijna geen wind en stroming. Wat fijn. Bleef er nog 1 uitdaging over. De Sloot naar het meer.


De sloot heeft een krappe 5 meter smalle waterkering van beton waar je je doorheen moet persen en dan stationair door de sloot wat meandert door het mooie landschap van het Hoornsemeer langs de Hoornsedijk. Krap, ondiep, groen, bomen die over het water groeien en bochten die scheper zijn dan 90 graden. Dat was even sturen en manoeuvreren en slechts een klein tikkie op de boeg moeten geven om rond te gaan, om bij de Nijveensterkolksluis te komen. En dat hebben we gehaald. 1 Jachtje was voor ons en toen mocht ik. Matroos Harry had zijn instructies en omlaag gaat altijd makkelijk. Dan eruit, en zonder Harry was het niet gelukt, met die rare knik, maar dankzij Harry wel. Op naar het zomerhuis. Open water. Eindelijk!

ZO! nu eerst een biertje.... en dan aan de klus


Euforisch en vol stress de verhalen verteld nadat we afgemeerd waren en wilde de Bolder nog even anders leggen maar helaas. Nul komma nul stroom in de accu’s. Kon niet eens meer de motor starten. Dat moet nagekeken worden en ik kon mij wel voor de kop slaan. Heb je alles, maar dan ook werkelijk ALLES gecontroleerd, behalve…….. Het niveau van de accu’s, het water stond te laag waardoor de platen droog kwamen te staan. Kak! Die hebben dus de winter aardig op hun donder gekregen. Ships! Helemaal vergeten dat ook te controleren. Leer voor de volgende keer dus. Controleer het waterniveau van je accu’s, ook als alles werkt. 


Dus bijvullen. Een liter per cel (zijn grote dikke accu’s) en hopen dat ze weer op gang komen. (still in progress, tijdens het schrijven van deze avonturen). En ondertussen, bijkomen en plannen maken voor wat te doen deze zomer. Dat wordt werken…. Schuren, schilderen, onderhouden en klaar maken voor de brrrrr winter. 


Proost!

En vergeet je accu’s niet van tijd tot tijd te controleren. 



Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)