Winter December 2023

0

Waterhuizen - 05-12-2023 De meest gestelde vraag op dit moment is: Kan je het een beetje uithouden op de boot in de winter? Kort geantwoord is dat JA ik kan het prima uithouden aan boord, maar het heeft wel zo zijn specifieke uitdagingen. Ja het is soms wat kouder ochtends als ik wakker wordt en het water kan bevriezen maar over het algemeen is het overwinteren aan boord van de Bolder prima te doen. Best gezellig eigenlijk wel. 

 


De temperaturen dalen tot onder het vriespunt. Brrrrr Neerslag valt in de vorm van sneeuw op het dek en vormt het mooie Groningse landschap in een magisch winter wonderland. De winter is magisch en prachtig om met de hond doorheen te wandelen. Want als iemand blij wordt van sneeuw is het Pip wel. Die rent en danst alsof ze het voor het eerst sneeuw ziet. Tenminste iemand blij met al die witte sneeuwkristallen. Binnen brand de Canadese Dickinson Newport Dieselkachel en maakt het behaaglijk warm binnen. De kerstlampjes buiten gaan automatisch aan (Action) en binnen staat een klein kerstboompje van de Lidl. Gezelligheid ten top en ook deze decembermaand heeft zo zijn eigen charme.

 


De herfst was nat en veel regen. De regen is overgegaan in sneeuw en de temperaturen maken het soms best wel frisjes. Tijd om een paar wintermaatregelen toe te passen. De schuifdeur tocht nogal. Oplossing is buisisolatie in de kier te proppen van buiten af. Dat scheelt al een paar graden binnen. Dan de machinekamer lucht toevoeren afdekken met een houten plaat er voor. Weer een graad gewonnen en bevriest mijn drinkwater niet. De Jerrycans leeg buiten bewaren en als ik de watertank bij vul, direct doen anders is het de volgende dag een klomp ijs. En binnen een extra droogloop mat voor de natte besneeuwde schoenen. Valt mee toch? De dieselkachel staat aan en snachts zou ik hem aan kunnen laten maar voor de veiligheid doe ik hem uit. Zo koud is het nou ook weer niet. En als ik hem aan zet, is het ook weer zo warm binnen. Tip: Investeer in een goede dieselkachel en je hebt het niet snel meer koud aan boord in de winter. 

Link: https://dickinsonmarine.eu/products/diesel-heaters/newport/ 

 


Winter aan boord is gezellig. Kachel aan, lampjes aan en binnen de gezelligheid en warmte opzoeken. Maar af en toe ook buiten wat doen. Sneeuw is leuk, maar mijn zonnepanelen leveren dan niet zo veel meer op, dus af en toe schoonvegen. Ook het dek en de gangboorden geregeld even schoonmaken. Alles wordt groen door het vocht en dan moet je wel eens in de kou met een luiwagen of een handborstel je schip boenen. Geen pretje, maar wel nodig voor het behoudt van je schip en je spullen. De BBQ staat paraat, want ook in de winter wil ik nog wel eens een BBQ in de fik steken voor een lekker gerechtje. De winter, het houdt je bezig en het hoort erbij allemaal als je op een boot woont. Alles kost iets meer tijd dan normaal, maar dat hebben we er graag voor over. 


  

Conclusie:

JA, het gaat goed aan boord van de Bolder. Ook in de winter met vorst en sneeuw (en helemaal in de zomer natuurlijk, maar dat wisten jullie al.) maar het heeft zo zijn ongemakken en uitdagingen die je niet in een woonhuis hebt. Straks wil ik nooit meer anders. Pas op: het is verslavend : ) 

Fijne winterse feestdagen





Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)