Zoektocht naar de perfecte bijboot

0

Een zodiac, een rubberboot als bijboot met een buitenboordmotor is verrekte handig als je even een boodschap moet doen zonder dat je met het grote schip gaat. Een Zodiac, een bijboot een rubberboot of de lieve naam, Dinghy is onmisbaar als je vaart op een groot schip. Maar dan moet je er wel op kunnen vertrouwen. Op zowel de motor als op de rubberboot zelf. wat is de perfecte bijboot? Dat is voor iedereen anders. 

Foto: De BBLine Air 2.70 met Suziki 8PK 4T in de davits achter de Bolder

Toen ik de bolder een aantal jaar geleden kocht, was het al snel duidelijk dat er een bijboot moest komen. Een Dinghy voor boodschappen, water of even snel naar de wal. Via via kwam ik bij iemand die een partij rubber had gekocht en daar zat ook een Zodiac Cadet 3.20 tussen. Voor weinig geeld meegenomen en ondanks de leeftijd, was die niet lek. Wel lekte de ventielen een beetje maar dat was prima te doen. Dan nog een motor zien te vinden. De 4,5PK Johnson van mijn vader kon ik even leven. Al snel werd die ingeruild voor een Yamaha 6pk 2takt. Makkelijk, simpel en licht. Net iets te licht als je met ballast vaart. Na een jaar werd die ingeruild voor een van de beste motoren die Yamaha ooit heeft gebouwd. De 15pk 2takt met bediening op de knuppel. Wat een dijk van een motor. En hard dat de zodiac ging. Tot de zodiac de geest gaf. Einde zodiac 1.

Foto: Zodiac 1, lag op de kop in het water. Lek. Einde oefening

Een nieuwe oude Zodiac Cadet 3.20 werd gevonden op internet en voor heel weinig kon ik die meenemen. Een bijna nieuwe maar zeer oude rubberboot werd achter de bolder gehangen. Een nieuw seizoen, een nieuwe rubberboot. Daar heb ik van genoten. Maar her en der lieten gelijmde delen langzaam los. Oeps! Zolang het goed gaat, gaat het goed. Toch? Tot ik op een dag in de zodiac stapte en natte voeten kreeg. Hu? De naden van de bodem lieten los. Damn!  Einde Zodiac nummer 2. 

Foto: Zodiac nummer 2. Naden en lijm liet los. Einde Zodiac. 

En nu? Weer opzoek naar een Zodiac Cadet 3.20 of voor een ander merk gaan en dan ook gelijk voor meerdere seizoenen? De keuze kwam uit op BBLine (Botenboer.nl) uit Groningen. Een rubberboot met aluminium spiegel en alle zwakke punten waren verbeterd en versterkt. Dat moest hem dan maar worden. En dan gelijk een kleinere (knalt die ook niet steeds tegen de kade aan). Een BBLine 2,70 in het zwart. Uitverkocht! Dan maar marktplaats. En warempel daar stond 1 met een air bodem. Ach heeft ook zo zijn voordelen (en nadelen), maar die moest het worden. En, hij is het geworden.

De Yamaha 15pk erachter en bij het proefvaren was die toch iets te zwaar. Veels te zwaar. Er mag max 10 pk achter en je zag dat de rubberboot bij volgas andere vormen aan wilde nemen. Nee dit is niet de perfecte combinatie. Dus motor ineruild voor een 8 PK Suzuki 4 takt gekocht en dat is een prachtig mooi setje. Bijna de ideale Dinghy voor achter de Bolder. Niet te groot, maar groot genoeg voor een boodschap of om water te halen of in te zetten als tender voor gasten. Niet te breed achter de Bolder, en niet te zwaar bij elkaar. Alleen die Air vloer? Dat weet ik zo net nog niet. En ook de zelflozer mag van mij handiger. Nu moet je achter in de spiegel een stop erin of eruit halen. Onhandig.

Foto: De BBLine 2.70 Air 

De volgende rubberboot, inderdaad nummer 4, wordt weer een BBLine. Maar dan wel met vaste bodem, aluminium en met een handige zelflozer. Dan, pas dan, is de Dinghy perfect! Je moet wat te wensen over houden toch? BBLine HaveyDuty beats Zodiac! 


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)