Varend wonen en werken één groot avontuur.

0

30-08-2023 De vakantie, niet met de Bolder maar met de auto, een lelijke eend naar Zwitserland zit erop. Drie weken heerlijk weg en even geen boot. De boot was ingeruild voor een tent. Klein wonen zijn we immers gewend. Maar er komt een dag aan dat de vakantie erop zit en je weer aan de bak moet. Liggend bij de werf, afwegend wat te doen. Werken en varen. Ook dat is één groot avontuur.

Foto: De sloot naar de Nijveensterkolksluis


Na drie heerlijke weken vakantie met prachtig mooi weer en af en toe een bui, keerde ik weer terug op de werf bij de Bolder. Dat houd dus in, spullen zoals borden e.d. weer terug aan boord, want dat heb je weer nodig. Andere spullen van de lelijke eend, weer in de luxe wagen, maar die staat nog aan het meer. Dat klaar leggen, aanhanger ordenen en met de eend en aanhanger naar het meer. Die parkeren, spullen weer in de luxe wagen, aanhanger maar even laten staan, en weer naar de Bolder met de luxe wagen. De bolder weer tot leven wekken, klaar maken en de volgende dag te horen te krijgen dat je even ergens anders moet liggen. Nadeel van een werf, maar ik klaag niet. 

 

Foto: Wachten om in colonne te varen over het Noordwillemskanaal

Dub dub dubben, en alles plat gelegd, masten, schoorsteen etc en vaar klaar gemaakt om weer lekker naar het zomerhuis op Paterswoldsemeer te gaan. Wat gaan we doen? Geen matroos dus dan maar alleen varen. De volgende ochtend beetje zitten rekenen qua brugtijden. De Ketwichverschuurbrug gaat handbediend om 11h en 14.30h. Voor 12h trossen los en gaan. Marifoon op kanaal 22 en de eerste brug bij Waterhuizen was een makkie. De Tering!!! Wat een stroming, in een kanaal nog wel. Dat viel mij gelijk op. Stroom mee. Een beste stroming ook nog eens. Prima. Tweede brug haperde mijn microfoon van de marifoon (iemand nog een Sailor RT2048 telefoon hoorn over??) dan maar de sport knop gebruiken. Met kunst en vlieg werk heb ik mijn pikstok weten te pakken en stuurde op de knop af. Appeltje eitje. Indrukken en direct contact. De brug zou open gaan. Maar Damn!!! Toen werkte de stroming, in een kanaal, mij goed tegen. Vol gas vooruit, vol achteruit, boegschroef (Cupa 5pk 24V) er vol op, dikke rook pluimen uit de 6 cil Ford Lehman zorgde ervoor dat ik net niet tegen de brug werd geduwd. Waarom, waarom zit die ellendige sport knop altijd zo dicht op een brug gemonteerd? Met trillende handjes aan het roer kon ik de Bolder van de brug weg sturen en daarna door de brug. Oef… ook weer overleefd!

Noot: Er hadden meer last van de sterkte stroming!!!
https://www.harendekrant.nl/nieuws/bootje-klem-onder-brug-waterhuizen/ 

Foto: Eindelijk weer voor het zomerhuis

Nog 23 bruggen en 1 sluis te gaan.
Waarom ging ik ook alweer alleen en nu? Met deze wind en stroming? Ohwja, het wordt mooi weer en vandaag is het rustig weer, althans. Het meer en het zomerhuis lonkt. Met half gas, volgas varen. Das een voordeel van de stroming en daardoor was ik al spoedig in de stad Groningen. Langzaam en met een zonnetje tokkelde ik door de stad. Wat een fantastisch gezicht. Even 10 minuten moeten dobberen (13h is 13h) en kon ik samen met een ander jachtje het Noordwillemskanaal in. 20 meter verder, 20 minuten moeten wachten op de spoorbrug en na deze weer 20 min wachten om in kolonne te varen door de rest van de bruggen. De Duitser lag er al 3 uur te wachten. Leuk hoor pleziervaart. Maar deal slow ahead door het Noord Willemskanaal en kon ik eindelijk de afslag pakken naar het Paterswoldemeer. Het jachtje ging eerst door de sluis, dus weer ff 20 min wachten. Geduld is een schone zaak aan boord! Je moet geen haast hebben. En na het betalen van 6 euro voor de sluis, was ik eindelijk na dik 4 uur op plek van bestemming. Het zomerhuis. De Noordwesthoek van het Paterswoldsemeer. Mijn meer.

Foto: De BBline achter de Bolder


Werken, klussen, Eiland, Rondvaartboot
Nadeel van varend tiny wonen is waar laat je je schip. In de kom is gelukkig ruimte en voor de deur van het zomerhuis ook. Mijn zomerplek. Dat maakt op locatie werken een stuk eenvoudiger. Een mooie klus was onder andere het herstellen van een oude steiger. We hadden hout en steigerplanken en met wat energie kon ik dat perfect weer herstellen. En het leverde ook nog eens een Splash zeilboot op. Een oudje met nummer 482. (dat wordt een aparte blog). Maar tussen al dat gewerk door ook gevaren op de rondvaart boot en (en dat wordt ook een aparte blog) een nieuwe bijboot gekocht, met een nieuwe buitenboord motor. Boot 4 en rubberboot nummer 3. Ieder seizoen een nieuwe lijkt het wel. 

Door al die bezigheden is het genieten op een eiland met mijn mooie lieve vriendin maar 1x gelukt. Hoog tijd voor meer zon, meer vrije tijd en meer eiland!!!!

- Steiger bouwen en herstellen Meerweg
- Splash 482 opknappen en polyesteren
- Zodiac de container en vervangen voor een BBline rubberboot
- De 2Takt yamaha vervangen voor een 4T Suzuki
- Noordwesthoek onderhouden (kraankade)
- Zomerhuis & tuin onderhouden
- Vooronder (magazijn) van de Bolder opruimen
- Nieuwe boordradio Fusion met nu ook Dab+
- Tussendoor varen op de rondvaartboot

Vrienden waren te gast aan boord en daar legde ik het uit, dat je overal en altijd aan het plannen en vooruit aan het denken bent. Water, diesel, proviand, ligplaats, boodschappen, werk, weekend weg, pip de scheepshond moet soms ook onderdak hebben, je bent continu bezig met plannen. Iets wat ik minder deed aan boord van mijn woonboot met vaste ligplaats. Wat dat betreft is het één grote uitdaging om alles te doen en of te combineren. Varen, werken recreëren, het is één groot avontuur.


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)