Zomer op ’t meer

0

Na weken noorderwind, werd het eindelijk een keer warmer. De zomer kwam eraan en dus ging het kriebelen. Het kriebelde zo erg dat ik de masten plat gooide en de trossen los. Op naar het Paterswoldsemeer en genieten van de warme zomerdagen. Vier weken plezier en dan weer terug.

Eiland op t meer

Man man man, wat was het lang koud met die noorderwind. De koude gure harde frisse wind uit het noorden bleef maar waaien. Totdat de weerman het goede nieuws vertelde: De wind gaat draaien en het wordt zomer! Dan gaat het ongelooflijk kriebelen na maanden op de winter ligplaats bij de werf. De winter is voorbij, de zomer komt eraan. F*ck it! Ik ga het doen! De masten plat, de antennes plat, schoorsteen plat en de trossen los. Op naar mijn meer, het Paterswoldsemeer. Nog net niet vol gas en binnen 3 uur, dreef ik voor het zomerhuis. Masten omhoog, antennes omhoog, schoorsteen omhoog en genieten van de zon en het mooie Paterswoldsemeer.


De Bolder krijgt een marinecure (schoonmaken)

Tijd om de winter er af te spoelen met de hogedrukreiniger en alles weer fris en fruitig in orde te maken. Een winter bijna geen buiten onderhoud doet de oude dame geen goed en dan verdiend ze een uitgebreide marinecure. Spik en span klaar om vol proviand en vers drinkwater af te meren aan een eiland. BBQ, zonnen, zwemmen en even helemaal niets. Genieten van het maritieme leven op het meer. 

De Neptunus en de Bolder bij De Rietschans

De andere oude dame van dik 100 jaar heeft ook aandacht nodig. De Neptunus die al ruim 100 jaar op het Paterswoldsemeer vaart moet geschuurd en gelakt worden tussen de rondvaarten door en tussen de buien door. Sinds vorig jaar maak ik deel uit van de schippersploeg en mag ik haar en vele mooie gasten aan boord rondvaren. Een fantastische job. Varen op het Paterswoldsemeer en Hoornsemeer en gasten de schoonheid van het meer laten zien, met leuke weetjes en uitgebreide informatie. Ik vaar er immers al 47 jaar en weet aardig wat te vertellen over vroeger en nu. Vaar ik niet op mijn schip, dan vaar ik wel op de Neptunus, of in de zodiac (die het begeven heeft) en tegenwoordig in een With 320 als bijboot/tender. Alleen nog even de Davits aanpassen dat ik haar ook mee kan nemen. Op de \To Do lijst dan maar.  


Accijnsverhoging

Nog snel even voor 1 july bunkeren bij de jachthaven De Zuidwesthoek. Ruim 350 liter kon er bij. AU! Voor de snelle rekenaars, inderdaad bijna 600 euro diesel. En bijna 700 zoveel als ik na 1 july had gebunkerd. Reken uit je winst. 

Bunkeren bij de jachthaven De Zuidwesthoek

De laatste weken was het weer minder. Daardoor kon ik ook minder werken aan de Neptunus en eindelijk viel er regen. Heel veel regen. Of harde wind. Geen weer om aan een eiland te liggen, dus lag ik in de kom van de Noordwesthoek, voor het zomerhuis, maar met de vakantie inzicht, heb ik samen met mijn vader van 82 de Bolder van het meer naar de werf in Waterhuizen gevaren. Daar kan ik de boot veilig stallen voor langere tijd zonder dat er iemand last van heeft. Dat gaat toch minder makkelijk op het meer. De afstand is hemelsbreed in een rechte lijn maar 6 km, en de route zelf via de stad Groningen is ruim 14 km met 1 sluis (a 6 euro) en 25 bruggen waarvan er 14 open moeten. De reisduur dit keer,  - schrik niet - ruim 6 uur!!!! 

De Bolder bij de werf in Waterhuizen

De Bolder ligt weer veilig bij de werf in Waterhuizen voor de komende weken. Daarna gooi ik weer alles plat en vaar ik weer naar t meer. Maar eerst: vakantie!!!!



Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)