Noorderwind

0

Eerder schreef ik al dat ik mij niet laat leiden door het vaarseizoen. Wanneer verlaat je je winterligplaats en wanneer ga je naar je zomer ligplaats? Ik laat mij leiden door het weer. Niet door een datum. Maar met de aanhoudende Noorderwind, gooit roet in de plannen. En een oliescherm rond de Bolder helpt niet echt mee. 

De MS Bolder op de winterligplaats met een oliescherm voor de boeg.

 

Eens in de 15 jaar komt het voor dat er in het voorjaar en de start van de meteorologische zomer de wind uit het frisse noorden komt. Wel geregeld zon, maar een frisse wind uit het noorden en de nachten blijven ook ver onder de maat. Daarbij komt ook nog eens dat het Noorden van Nederland, in tegenstelling tot het zuiden, beduidend frisser kan zijn. Brrrrr

 

Een hardnekkig hogedrukgebied boven Groot-Brittannië zorgde voor een uitzonderlijk groot aantal dagen in april en mei met wind uit het noorden. Zoveel dagen met noordenwind, dat is toeval en komt gemiddeld maar eens in de 15 jaar voor. De kans op wind uit het noorden is in de afgelopen 60 jaar nauwelijks veranderd. Door de koude noordenwind laat de eerste zomerse dag van dit jaar wat langer op zich wachten dan normaal.

Bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/noordenwind 

Foto: MS Bolder


Trossen nog niet los

De trossen blijven voorlopig nog even vast liggen. Een dagtocht zou kunnen, even een week of 2 misschien 3 naar het Paterswoldsemeer zou kunnen, maar met de aanstaande vakantie in het verschiet (met de auto), werk en te veel bruggen plus een betaalde sluis, kriebelt het wel om te gaan, maar blijf ik toch liggen tot na de vakantie. Dan gaan de masten weer plat en de trossen los. Motor starten en vol gas naar de Noordwesthoek. En hopelijk zijn wij dan af van die verrekte koude noorderwind.  


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)