Koken aan boord

0


Eten moeten wij allemaal. En als je aan boord woont of verblijft voor vakantie, kook je ook aan boord, of op de wal bij mooi weer. Koken aan boord is niet veel anders dan thuis. Koken op de camping is mij niet vreemd, dus was de overstap van een zeer ruime open keuken naar een tiny kitchen geen groot probleem met wat kleine aanpassingen. Zoveel verschilt het toch niet? Of toch wel?

Foto: Kombuis van de Bolder. Klein maar fijn.


Nee, het verschilt niet veel dan een normaal huis. Een koelkastje met een klein vriezervakje in plaats van een grote koelkast met een grote vriezer eronder. Van 5 gaspitten naar 2 gaspitten en van veel kastruimte naar een paar kleine kastjes. Alles is kleiner aan boord van mijn schip dan een normaal huis. Maar alles is aanwezig. En met wat kleine aanpassingen, slim inkopen en optimaal gebruik maken van de middelen en de ruimte kan je prima aan boord koken en zelfs lekker kokerellen. 

 

Bijvoorbeeld Hollandse pot op een 2 pitter. Aardappelen, vlees en groenten bereiden is geen enkel probleem. Eerst de aardappelen 15 min koken en dan van het fornuis af en laten staan in het kookvocht naast het fornuis om vervolgens de groente en het vlees te bereiden. 3 pannen op 2 pitten kan heel goed.

 

BK Fortalit 
De foto van mijn kombuis oogt misschien wat rommelig, maar dat heb je nu eenmaal als je minder werkruimte hebt om alles breed uit te stallen. Voordeel is dat alles onder handbereik is zonder een stap opzij te zetten. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Op de foto  was ik een van mijn favoriete Thaise Curry’s aan het maken met verse groentes en de rijst uit een rijstkoker. Het recept (?) zal ik toevoegen voor zover mogelijk. Thai Prut laat zich niet makkelijk in een recept gieten. 

Thai Prut is een van mijn favoriete gerechten waar ik iedere keer weer in varieer en zo iedere keer weer net even ander smaakt. Ook sterk afhankelijk van wat ik aan boord heb op dat moment. De wok die ik eerder gebruikte was een echte plaatstalen wok uit de toko. Een die snel heet wordt en waarin je heerlijk kan wokken. Nadeel is dat je die met heet water goed moet reinigen na gebruik en in de olie weg moet zetten. Dat werkte minder handig aan boord waardoor de wok toch ging roesten en dat proefde je weer in het eten terug. Uiteindelijk ben ik bij de wok van het bekende merk BK uitgekomen. Het geëmailleerd staal van BK Fortalit is oersterk, slijtvast en gaat zeer lang mee. En PFAS vrij. Makkelijk schoon te maken en te houden, roest niet en voor mij ideaal voor aan boord. Braadpan, koekenpan en de wok, allemaal van BK. Voor mij de ideale pan aan boord, naast de befaamde DeBuyer Mineral B Element Koekenpan
Shop BK op: https://bk.nl/products/fortalit-pannenset-3-delig  
 

Dan het inkopen van je boodschappen. Als je langere tijd gaat varen of niet aan vaste wal ligt, koop je je proviand ook in voor een langere periode. Even langs de super zit er niet in of als het moet, dan pak ik de zodiac. Groot inslaan dus. Eerst de verse groentes gebruiken en wat overblijft verwerk je in een pasta of wok gerecht. Daarna de komen blikken of potten pas aan bod. Op deze manier kan je toch goed eten zonder om-de-zoveel dagen naar de supermarkt te moeten gaan om boodschappen te doen. Goed plannen en inkopen dus.
 

Buiten koken
Als het lekker weer is, is buiten koken ook een zeer leuke en lekkere manier van eten bereiden. Aan dek of op de kade afhankelijk waar ik lig en wat kan. Soms gebruik ik de 1 pitter van CampingGaZ, of de gietijzeren Dutch Oven op een driepoot boven een kampvuur of vuurschaal of pak ik heerlijk de Weber kolen BBQ om daar lekkere gerechten op te maken. Wat kan het leven dan mooi en lekker zijn. Buiten in de natuur leven en eten. Ik hou er van!
 

In de winter kook ik binnen, en soms buiten. Binnen staat de afzuigkap dan ook (bijna) altijd aan en een raam op een kier. Een kleine ruimte vult zich snel met bak en kookgeuren en helemaal met vocht. Verwarmen en ventileren is dan ook echt een must. Soms wil ik het wel eens vergeten en dan herinneren de beslagen ramen mij eraan dat ik toch even een raam open moet zetten. Oeps!

Foto: Kip met aardappelen en groenten uit de Dutch Oven. Proost!

 

Tijd om te koken! 
Geen captains dinner dit keer, al is dat ook een overheerlijk gerecht waar je mij wakker voor kan maken. Dit keer een van mijn favoriete gerechten wat eigenlijk niet in een vast recept is te gieten. Koken naar smaak, hoeveelheid en wat je aan boord hebt aan ingrediënten en groenten. Gebruik je naar smaak en hoeveelheid om voor 2 personen te koken. De basis is meestal wel; ui, knoflook en paprika. Dat kan je aanvullen met wortel, tomaat, broccoli, bonen, kool, prei etc etc. 
 

Wat smaakmakers erin zoals Vissaus, suiker, limoensap, jus de orange, kokos, noten of pinda’s, 5 spices etc etc. Je kan eindeloos variëren. Van een beetje pittig tot zeer pittig. Van zoet naar zuur. Probeer het en have fun met koken aan boord.

 

Recept; Panang Curry (20 min 2 pers):
1 kipfilet
1 ui
1 paprika
3 tenen knoflook
+/- 6 champignons
2 lente ui
+/- 6 cm courgette
 

En/Of Chinese kool, spinazie, wortel, tomaat, broccoli, etc. naar keuze en hoeveelheid en wat je op dat moment aan boord hebt om mee te variëren of wat op dat moment op moet. Varieer naar keuze en hoeveelheid. 

Dan de smaakmakers die je kan toevoegen:
Vissaus, Limoensap, basterdsuiker, gebrande pinda’s of cashew noten, kokosmelk en Mae Ploy Panang Curry Paste. (Geen pinda of noten of kokosmelk aan boord? Geen probleem alleen een schep curry is al voldoende. Ei er doorheen? Lekker!).
 

Snij de Kip, de ui en de paprika in grove stukken. Plet de knoflook en hak fijn. Snij de champignons in stukken en plakken. Snij de lente ui en courgette in stukken naar eigen inzicht. 
 

Kok de rijst volgens aanwijzingen. Bak in de wok de kip met wat olie totdat deze bruin wordt. Voeg de ui, knoflook en paprika toe en wok en fruit deze even mee. Voeg daarna de rest van de groentes toe en wok deze even mee. (Hoe harder de groente, des te eerder de wok in) Dan de limoensap, vissaus en suiker naar smaak toevoegen en wok dit even mee. Maak ruimte in de wok voor een eetlepel Mae Ploy Curry Paste (Penang, Red of Green) en roer dit goed los en bak dit even in de wok. Daarna goed doorroeren. Schenk de kokosmelk erbij en laat dit nog even rustig op laag vuur staan en dan is het gerecht al klaar. Garneer eventueel met verse koriander. 
 

Een recept waar je eindeloos mee kan variëren qua ingrediënten en de hoeveelheden, en dat aan boord.   

Ahoy & Eet smakelijk

De Curry is o.a. te koop bij: https://www.orientalwebshop.nl/mae-ploy-panang-curry-paste-400g

 


Tags

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)