Beuving, De Punt.

0


Jachtwerf Beuving in De Punt van Drenthe op de grens van Groningen is al ruim 56 jaar een begrip in de regio Noord Nederland. Sinds de jaren 70 actief met een watersportwinkel, mogelijkheid voor reparatie en onderhoud met een degelijke zware kraan om ook de grotere en zwaardere jachten uit het water te takelen. Ook heeft Beuving nog eens 35 ligplaatsen waarvan 10 voor passanten. En dat gaat waarschijnlijk helaas allemaal verdwijnen.

 

Foto: De Bolder bij Beuving De Punt. Zomer 2022

 Bijna iedereen kent wel de boten op de kade nabij de bloemenveiling van Eelde langs de snelweg A28. Jachtwerf Beuving De Punt die na een verhuizing in 1967 aan de Groningerweg kwam te zitten op het brede stuk van het Noord-Willemskanaal en sinds midden jaren 70 gespecialiseerd is in de watersport, is een begrip in de regio en ver daarbuiten. Klanten uit Drenthe en Groningen weten de werf goed te vinden. Een werf “van-de-oude-stempel” met brede watersport kennis en letterlijk en figuurlijk ruimte om zelf aan je boot te klussen. Ruim 45 jaar historie, kennis en onderdelen verzameld op één plek. Een werf met een eigen unieke karakter. Je houdt ervan, of je vindt het verschrikkelijk. Ik hou er van. Ouwe meuk, is leuk!

 

Geen strak aangeharkte vaste looppaden, maar ruimte om te werken en te klussen zoals jij dat wilt, alleen of in samenwerking met de werf. Het gevoel van vrijheid met varen op een boot, wordt doorgevoerd op de werf. Ok, het terrein heeft wat onderhoud nodig maar ook dat is de charme van een oude werf met dik 45 jaar watersport historie. Karakter! Ik struikel liever over de verzameling oude scheepsonderdelen dan over gepoetste bootschoenen met Gaastra kleding erop. Ik mag er dan ook graag liggen met de Bolder.  Of het nu hangend in de kraan is of op de kade voor reparatie, of dobberend op een passantenplek en genieten van het bootleven. Maar ook als ik voor langere periode de Bolder moet afmeren vaar ik graag naar De Punt. Zoals afgelopen zomer ben ik met de auto op vakantie gegaan voor een paar weken en kon de Bolder met een gerust hart daar achterlaten. Een ideale oplossing. En dat gaat waarschijnlijk helaas allemaal verdwijnen.

 

Tijden veranderen en de wereld veranderd mee. Maar is iedere verandering ook een vooruitgang? Door de verkoop van de werf en de nieuwbouw plannen, verdwijnt er weer een ‘oude unieke werf met karakter’ in het noorden van het land, waar watersporters zich thuis voelen. Echte alternatieven zijn er niet meer en de plekken zoals Beuving verdwijnen in rap tempo en maken plaats voor strakke nieuwbouw zonder karakter. En daarmee verdwijnen er ook weer ligplaatsen. 35 ligplaatsen die hoog nodig zijn in de continu krimpende wereld van watersport ligplaatsen. 

 

Natuurlijk zijn er mooie dure nette jachthavens waar je kan liggen als er überhaupt nog plek is. Of een plekje in een passantenhaven waar je per meter betaald en veelal niet mag of kan klussen. De strak geregelde gemeente plekken in een haven waar je van te voren een box moet reserveren tegen forse prijzen per meter, is niet te vergelijken met de oude karakteristieke kade van Beuving.

  

Gemeentes en Provincies zouden dit meer op de agenda moeten zetten dan nu het geval is. Het behouden van de maritieme sector in de provincie. Er wordt mijn inziens te makkelijk over gedacht. Dan vaar je toch ergens anders naar toe?! Euhm waar heen dan? Groningen ‘was’ van oudsher een groot maritieme provincie met havens en handel, eb en vloed. Aan de scheepsbouw in het Winschoterdiep kan je dit nog een beetje zien, hoe groot het hart van de scheepvaart in het noorden was. Maar langzaam brokkelt het plezier af in de pleziervaart. Weer een werf minder, weer minder ligplaatsen. Weer uren verder varen om te bunkeren of om op de helling te gaan. 

 

Foto: Beuving De Punt. 

Een goed alternatief heb ik nog niet ontdekt of gevonden. Ik hoop dat ik er nog 1x uit kan bij Beuving De Punt met de Bolder voor onderhoud en reparatie. Nog 1x klussen aan het onderwaterschip en dat zal dan de laatste keer zijn daar. Het einde van een tijdperk van bijna 50 jaar watersport. En de volgende keer? Droogdok in Groningen stad? Maar ook dat gebied staat al een paar jaar op losse schroeven wat betreft de toekomst. En dat gaat waarschijnlijk helaas ook allemaal verdwijnen.

 

Waar dan naar toe? Zuidbroek of Westerbroek? Paar uur verder varen? Naar Friesland? Of zelf een werf beginnen? Het is een serieuze optie.....


Links:

https://www.beuvingdepunt.nl/

https://dvhn.nl/drenthe/Nieuw-bouwplan-op-scheepswerf-Beuving-De-Punt-26193532.html

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/196307/zorgen-om-woningbouw-bij-eemskanaal-en-in-stadse-havens


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)