De navigatie mast

0

  

De M/S Bolder is nu nog uitgerust met 2 kleine houten masten en een rolfok om op groot water te zeilen of de zeilen te gebruiken als steunzeil om zo stabieler te varen op zee. Het ziet er leuk uit, maar aangezien ik voornamelijk op binnenwater vaar en op kleine meren, verliezen de masten hun doel. Bijkomend nadeel, al die bruggen in Nederland.

 

Foto: 2021 de M/S Bolder met de houten masten

Het plan om de masten te vervangen ontstond vorig jaar al. Iedere keer de masten strijken als je door de kanalen gaat varen met tal van bruggen waar je met gestreken mast wel onderdoor kan, maar niet wanneer de masten overeind staan. Mast 1 omlaag, mast 2 omlaag. Op je bestemming weer mast 1 omhoog en daarna mast 2 omhoog. Bijkomend nadeel met gestreken masten is de beperkte loop ruimte aan dek. Je struikelt heel gemakkelijk over alle staglijnen. Niet handig en niet veilig!

 

Foto: 2021: Een photoshop met de navigatie-mast en SSB antenne

Na lang nadenken en 20 keer gestruikeld te zijn, de boordcomputer opgestart en een nieuwe mast getekend. Een navigatie-mast. Eenvoudig is dat niet. Op het dak heb ik ook 2 zonnepanelen liggen om zo off-grid te kunnen drijven. De navigatie-mast moet makkelijk te strijken zijn, in gestreken toestand niet meer uitsteken dan de zoeklichten (hoogste vaste punt) en over de zonnepanelen heen kunnen. Succes!


Na de nodige uren turen naar mijn scherm, 86 x meten op het dak en een aantal keer langs de constructeur voor informatie, tips en adviezen, is er een voorlopig ontwerp uit gekomen. De mast wordt wit, maar voor het contrast in de tekening is de mast even voor het gemak rood gemaakt.

Afbeelding: Tekening van de navigatiemast (wit)


Deze zomer zal ik nog met de 2 houten masten rond dobberen, 36 keer struikelen en als ik weer naar mijn winter ligplaats ga, laat ik de oude masten achter op mijn zomer ligplaats. Een winterklus dus en het klinkt raar, maar ondanks dat het nog zomer moet worden waar ik heel erg naar uitkijk, kan ik niet wachten op de winter.


 M/S Bolder - Home Is Where You Drop Your Anchor

#waternomade #msbolder


Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)