De vloer is ook het plafond

0

Afgelopen maand ben ik van start gegaan om een nieuwe vloer in de salon te maken. De oude eruit en een nieuwe erin met gelijk een groot luik. Een klus wat je niet even doet en al helemaal niet als je erop woont. Je wilt immers savonds ook een beetje fatsoenlijk leven aan boord.



De oude hardboard vloer zit er al haar hele leven in. Dik 40 jaar aan water, olie en andere vloeistoffen in zich opgenomen. Als je een weekend weg bent geweest, en je kwam weer aan boord, rook naar boot, een beetje muffig ook. Dat zou ik graag anders willen. Maar ook een groter luik in de vloer om in de machinekamer te komen zodat je de motor een grote beurt kan geven. Maar ook om de generator eruit te halen. Althans… dat was het plan. Nu twijfel ik. Is toch wel handig als je off grid ligt en de stroom is op.

Op een koude maar droge dag alles uit de salon gehaald. Deel naar de kombuis, een deel naar mijn kooi en de rest naar buiten. Dan de betimmering los. Ook maar naar buiten. De bank, de kussens, de stuurstoel, de salontafel allemaal naar de kade. En eenmaal alles buiten of weg gehaald kon het slopen beginnen. En dat viel niet mee. Zelfs de wanden moesten los. Kon ik dat gelijk isoleren of de isolatie vervangen. Nu we toch bezig zijn!!!

De nieuwe vloer erin en dat was meten, meten en nog eens meten. Wat ging daar veel tijd inzitten. Maar hij zat erin en dan moest alles nog terug gezet worden. De wanden terug, de bank terug alles moest er weer in. Lang verhaal kort; de vloer zat er in 2 dagen in. Wel tot diep in de nacht door gewerkt, en wilde alles voor de regen weer binnen hebben.

Had ik het anders gedaan als ik meer tijd had? Absoluut. Dan ging ik deel voor deel afwerken en gelijk de vloer aan de onderkant, het plafon van de machinekamer, isoleren, afwerken, tochtvrij maken en afwerken met perfo plaat. Een stalen plaat met duizendmiljoen gaatjes erin. Nu doe ik het in delen. En iedere keer weer wat. Minder handig, minder makkelijk, maar he, ik woon erop en kan nog wel normaal leven aan boord.

Dus dan maar deel voor deel, en langzaam wordt de nieuwe vloer zoals de oude vloer. Stevig en geïsoleerd, maar dan zonder de verzamelde geuren van de afgelopen 40 jaar. En met een groot luik. Nog een aantal dagen klussen, en dan is dat deel afgerond. Wat zal het volgende worden?


MSBolder

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)