Wonen op het water

0

Lang geleden postte ik nog met regelmaat een blog. Een verhaal gerelateerd aan mijn leven en ervaringen of wat mij bezig hield in mijn woonplaats Rotterdam en dan met name over de wijk Blijdorp waar ik 20 jaar mocht wonen op het water in een woonboot of watervilla.


Midden in de coronapandemie veranderde alles. De woonboot werd te koop gezet als gevolg van de scheiding en even een nieuwe woning zoeken was een mission impossible geworden met de woningcrisis als zzp-er. Terug naar mijn roots. Terug naar Groningen na 30 jaar Rotterdam waarvan 20 jaar op de woonboot.

Ook in het noorden waren de huizen zeer schaars. Hoewel goedkoper en dan zeker in het bevingsgebied, was ook in Groningen een ware huizencrisis aan de gang. Wat ik ook probeerde, een huis zat er voor mij niet in. De keuze om een schip te kopen was dan ook snel gemaakt.
 

En toen kwam de Bolder op mijn pad.
Een One-off schip van 12,5 meter en de creatie van de vorige eigenaar die werkzaam was bij Pattje Shipyard. Een van de meest bekende scheepswerven in Groningen. Een schip (ik noem het geen boot, maar schip) wat wel zeer degelijk is gebouwd met materialen die ook gebruikt worden op de grote zeeschepen. Dik staal en dikke ramen, veel RVS en ook nog eens een tweemaster. Het model van een kotter sprak mij zeer aan. Anders dan anders en toch groot genoeg om erop te gaan wonen. Nog een voordeel, ze past door de sluis van het Paterswoldsemeer. Al gaat dat maar net. Liefde op het eerste gezicht!
 

Wonen op het water is mij niet vreemd. Ik deed dat immers al meer dan 20 jaar. Wat wel nieuw was, is dat het dit keer een varend schip is zonder vaste ligplaats. Gelukkig heb ik inmiddels een zomer ligplaats en winter ligplaats. In de zomer op het Paterswoldsemeer bij mijn vader en in de winter, hoe toepasselijk, bij Pattje in Waterhuizen.
 

Wonen op de M/S Bolder
Mensen, vrienden en familie vragen mij vaak, hoe is dat nou, wonen op een schip? Dan zeg ik meestal dat het fantastisch is en dat alles zijn voor en nadelen heeft.
 

Zo woon je op 128 m2 en ga je naar 24 m2. En om maar niet te spreken van de dubbele garage en een schuur die ook volstond met spullen bij de woonboot. Als je drijvend tiny gaat wonen, moet je keuzes maken. Alleen dat aan boord wat je nodig hebt en de rest geef je weg, verkoop je of gooi je weg. Een grote TV werd ingeruild voor een kleine TV, kleding gesorteerd en de rest gedoneerd. Dan kom je er pas achter hoeveel overbodige spullen je eigenlijk hebt. De consumptiemaatschappij.
Niet alles ging of kon weg en dat staat in de opslag. Een gesloten aanhanger met verhuisdozen die in de stalling staat opgeslagen. Een mobiele noodoplossing.  Maar inmiddels kan daar ook zeker de helft van weg als het niet meer is. Als je klein gaat wonen, drijvend en off-grid ga je anders leven. Je bent je veel bewuster van het weer, je omgeving en je resources zoals stroom, diesel en water. De Bolder heeft een relatief kleine watertank van 250 liter. De kraan laat je dan ook niet stromen, want op is ook echt op. Je gaat bewust gebruik maken van water en let erg op verspilling. Een pan afspoelen bijvoorbeeld, kan prima met het kook water van de eieren. Of als je afwaswater te heet is, even af laten koelen ipv koud water erbij. Het zijn kleine dingen, die nu heel normaal zijn geworden, maar vreemd voor iemand die in een huis woont, waar de kraan maar blijft stromen.
 

Stroom is ook anders. Ik mag dan weliswaar geen duur energiecontract hebben, toch hou ik mijn stroomverbruik in de gaten. Mijn 2 zonnepanelen van samen 780Wp zorgen voor voldoende stroom in de zomer, mits ik daar bewust mee omga. De donkere dagen in de winter red ik het niet helemaal om volledig off-grid te zijn en heb ik hulp nodig van wat walstroom. Streven is om ook in de winter volledig off-grid te zijn. De aanpassingen daarvoor zijn al in volle gang. Iets met koop een boot en werk je…
 

Inmiddels woon ik alweer bijna 2 jaar op de Bolder. Een groot gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid. Je kan gaan en staan waar je wilt en wanneer je wilt. Een ligplaats vinden is niet altijd even makkelijk, maar er zijn gelukkig genoeg plekken waar dat tijdelijk kan. En soms nog gratis ook. Eigenlijk is het een groot avontuur.
 

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Je hebt weinig ruimte. Diesel is duur. Mijn douche buiten wil ik graag naar binnen verplaatsen, maar dan moet er weer het een en ander verbouwd gaan worden. Al moet dat even wachten door andere belangrijkere klussen die voor gaan. Er is altijd wel wat te doen en je bent altijd bezig met onderhoud. De bolder is geen nieuw schip maar een dame op leeftijd. Dat vraagt voor iets meer zorg en onderhoud dan normaal.
 

Inmiddels is de vorst verdwenen evenals het ijs. Kruiend en krakend ijs kan je letterlijk wakker houden nachts. Of je schrikt je het apelazarus als een schots tegen de romp knalt. Maar ook dat heeft zijn charmes, om naar buiten te gaan en met een vaarboom de ijsschots weg te duwen of kleiner te maken. Je leeft samen met de elementen van de natuur, dus ook met ijs en strenge vorst.
  

In mijn volgende blog zal ik meer ingaan op specifieke onderwerpen. Vragen die mij gesteld worden zoals hoe is het nu in de winter aan boord? Kan je het warm houden? Wat kost dat nu? Heb je ook een vraag? Stel ze gerust en wie weet maak ik er een blog over.
 

 

Een reactie posten

0Reacties
Een reactie posten (0)